Posts tonen met het label facebook. Alle posts tonen
Posts tonen met het label facebook. Alle posts tonen

vrijdag 6 juni 2014

Facebook-moe?


Door: Lida

De laatste weken raak ik wat geïrriteerd van het fenomeen Facebook….Begrijp me goed, ik vind Facebook voor veel zaken leuk, grappig en interessant, [deze column verschijnt tenslotte ook op Facebook… ]. Mensen gebruiken hun FB-pagina immers om allerhande zaken te melden. Spannende gebeurtenissen, vakantiekiekjes, lekkere recepten, handige uitgaanstips of zomaar leuke foto’s. Mensen vragen aandacht voor in hun ogen dringende zaken, voeren strijd, raden aan, verklaren elkaar de liefde, laten soms zelfs via hun ‘status’ weten aan hun partner dat de relatie voorbij is (echt waar, echt gebeurd!) en vertellen over de dingen die hen in het leven overkomen. Tot zover allemaal prima en wat ik niet wil lezen, sla ik gewoon over.

Toch zitten er in mijn ogen ook nare kantjes aan Facebook. Zoals bijvoorbeeld een vertekend beeld van de werkelijkheid. Mensen posten allemaal die dingen die ze aan de buitenwereld willen laten zien. Het toont hen in optima forma. Ook ik doe dat. Natuurlijk plaats ik geen bericht als één van mijn zoons de klas uit is gestuurd, een onvoldoende heeft gehaald of stiekem een sigaret heeft gerookt. [noot: natuurlijk zijn al deze dingen niet waar ;-)]. Wel plaats ik een aandoenlijke foto van zoonlief die zijn huiswerk leert terwijl onze kat op zijn rug ligt te slapen.



Luie zondag
Soms kan ik erg genieten van een zondag, waarbij ik niet veel meer doe dan een boek lezen en wat tv kijken. Totdat ik besluit op Facebook te kijken waar ik dan lees en zie wat de rest van de wereld die dag heeft gedaan. Wat eerst voelde als een lekkere luie, ontspannen zondag lijkt opeens wel heel erg saai….

Facebook-politie
Toch is dat niet de reden waarom ik eraan twijfel of ik op Facebook wil blijven. Wat mij namelijk het meeste ergert, is de Facebook-politie. Zo noem ik tenminste de mensen die elkaar ongevraagd op de vingers tikken. Zo kreeg ik een tijdje geleden van iemand die nog nooit eerder op mijn status reageerde, een opmerking over een spelfout die in mijn bericht stond. Ja, dus….? Of mensen ergeren zich aan foto’s die geplaatst worden en maken dat dan ongezouten kenbaar. Laat iedereen dat lekker zelf uitzoeken. Als je er niet tegen kunt, kijk je maar niet.

Posi-Lief
Maar gisteren viel ik helemaal van mijn bureaustoel en had ik meteen inspiratie voor deze column. Een vrouw had een paar dagen geleden besloten vegetariër te worden. Een initiatief dat ik uiteraard toejuich. Ze vond het in de praktijk alleen best wel moeilijk en vroeg om tips hoe ze dat vol kon houden. De vrouw in kwestie werd overstelpt met goede adviezen en pep-talks. Tot mijn grote ergernis waren er ook reacties van mensen die haar tot de grond toe afbrandde. Met opmerkingen over dierenleed en dat ze zich moest schamen….Kijk, daar schaamde ik me dan weer voor. Ik ken de vrouw in kwestie niet en ik ken de mensen niet die op haar reageerden. Het was een bericht dat ik toevallig langs zag komen. Ik vraag me alleen wel af hoe lang het nog gaat duren voordat mensen begrijpen dat je met positiviteit veel verder komt. Mijn verzoek: laat het wijzende vingertje voortaan weg… En laten we vooral, zoals een van mijn FB-vriendinnen het consequent noemt, Posi-Lief zijn!



vrijdag 29 november 2013

Grrrrr.

Door: Lida

De afzender sloot de mail aan mij af met Gr. Oftewel: ‘Ik heb nu lang genoeg tijd en energie aan je besteed.’  Blijkbaar vindt deze afzender het niet de moeite waard om ook de letters Met vriendelijke ..oeten aan mij te spenderen. Dat vind ik jammer, want ik ben best heel leuk.

Ook mijn beide zoons sluiten hun Wapjes (afkorting voor What’s App Messages) of SMS-jes (afkorting voor Short Message Service) waarmee ze alvast hun onvoldoende voor Frans aankondigen, meestal af met Hvj. Of bij een hele erge onvoldoende met het jolige Lafjoe. Dat begrijp ik. Het zijn pubers. Die willen geen seconde langer dan nodig is aan hun ouders besteden.

Dat mensen absoluut onleesbare Twitterberichtjes schrijven met hashtags en bitly’s, begrijp ik ook. Hoe moet je anders je belangrijke boodschap in 140 tekens kwijt? Ik begrijp zelfs dat mensen hun berichtjes op Facebook proberen aan te sterken of af te zwakken door er een koddige smiley achter te plaatsen. Zo’n gezichtje zegt soms nu eenmaal meer dan een hele rij woorden.

Maar waarom zouden we bij het schrijven van een mail de boel ook nog eens gaan afkorten? Mogen we qua woorden eindelijk helemaal los, doen we het nog niet. Een mail verdient in mijn optiek gewoon een persoonlijk slotwoord. Zo ontving ik afgelopen jaren mails die onder meer waren voorzien van vriendelijke, liefdevolle, vrolijke, hartelijke en warme groeten. Kijk, van zo’n welgemeend einde krijg ik een glimlach op mijn gezicht. Van Gr. ga ik alleen maar grommen. Grrrr…..;-)